Flow-festarien kunniaksi latasin tämän syntikkavideon kaikkien iloksi kesähelteisiin - kiitos Arjalle kuvauksesta:
perjantai 8. elokuuta 2014
sunnuntai 3. elokuuta 2014
Business town blues
Tein tämän videon Keijon ja minun biisiini Business town blues. Omasta mielestä väsynyt virkamies junassa antoi hyvän ilmeen laulun sisällölle. Nauttikaa tai kärsikää:
lauantai 26. heinäkuuta 2014
Kesän 2014 keikkoja 2 - Jättömaalla Keijon kanssa
Jättömaan keisari pyysi Keijon kokoamaan joukon soittajia tämän vuoden Jättömaafestareille ja Keijohan kokosi. Menimme heti aamusta roudaamaan Kuormalavalle soittimia ja vahvistimia. Ja paikalle saapuikin melkoinen joukko mielenkiintoisia muusikoita. Verde Audion Mika toi ehkä kiinnostavimman setin soittimia - itseäni viehätti eniten Ufox-ilmankostuttimeen tehty theremin ja Hannua kiinnostivat tietysti putkivahvistimet.
Aloitimme setin kolmestaan Hannun ja Keijon kanssa juuribluesilla, jota olemme soittaneet jo vuosia yhdessä. Minulla oli mukana uusi sikarilaatikkokitara, Hannu veti kontralla ja Keijo nuoruutensa Höfnerillä.
Siirsin YouTubeen pätkän bluesista kuultavaksi ja nähtäväksi. (Kiitos Leilalle kuvaamisesta.)
Lavalle alkoi valua sitten muita soittajia ja lopulta setti näytti tältä:
Musikki vaelteli bluesin, etnon ja freen sekä tietysti sitarin kautta itämaisissa tunnelmissa. Ja kuulosti tältä:
Kuormalavan sähkö tuotettiin aggregaatilla. Niinpä tämä on ensimmäinen keikka ainakin minulle, jossa bändin soitto pysähtyi bensan loppumiseen. Toivottavasti ensi kesänä homma hoituu jo aurinkopaneeleilla....
keskiviikko 23. heinäkuuta 2014
Kesän 2014 keikkoja osa 1 - bluesin ilosanomaa levittämässä
Uncle John bluesbändimme - joka tosin vaihtaa nykyisin nimeään yhtä useasti kuin ensimmäinen kouluaikainen orkesterimme - aloitti kesän keikkaputken soittamalla liikuntalääketieteilijöiden kansainvälisen Puijo symposiumin iltajuhlilla. Juhlat pidettiin Haminalahden hovin navetassa, ympäristö veti selvästi soittajat vakaviksi.
Bändimme farmasiaan liittyvät bluesbiisit ymmärrettiin kerrankin ilman ylimääräisiä selityksiä ja yleisöllä tuntui muutenkin olevan hauskaa.
Tieteellinen blueskonsertointi jatkui heinäkuussa Kuopion torilla järjestetyillä Rapukamurallit tapahtumassa. Ewen oli kirjoittanut Jussilan Japolle jokirapuaiheisen bluesin erinomaisen äyriäisen kunniaksi.
keskiviikko 16. heinäkuuta 2014
Kesäpalapeli
Kuten Hannu jo paljasti, minulla oli häneltä tilauksessa kunnon räkäsaundinen rock-vahvistin. Kävin reilu viikko sitten Hannulassa ja hain samalla vahvistimen. Ajatuksena oli tehdä siitä kunnon rock-henkinen kasa työnimellä "Greetings from Hell". Minulle oli jäänyt edellisestä modauksesta fenderin kaiutinkartio, joten ajattelin käyttää sen tähän projektiin.
Seuraavaksi sahailin kotelot oikeaan kokoon, liimasin toisen kasaan ja hioin niistä pahimmat murut pois.
Kasa (suomeksi stäkki) alkoi hahmottua jo tässä vaiheessa. Kaiuttimen kartiolle sain hyvän levyn vanhoista kalustekaapin palasista.
Sitten oli vuorossa maalaus. Koska vahvistimen saundi on raskas ja säröinen, ei värinä voinut olla muu kuin vanha kunnon mattamusta, jota ruiskuttelin yhden purkillisen. Minulla oli pari vanerista sahattua pääkalloa, joita käytin sivujen maalauksessa.
Lopuksi kasailin kaapit, laitoin grilliverkkoa suojaksi ja pari ylimääräistä pääkalloa vielä koristeeksi.
Sitten oli vuorossa saundin testaus: särökanava täysille ja helvetin tuli alkoi huutaa....
Seuraavaksi sahailin kotelot oikeaan kokoon, liimasin toisen kasaan ja hioin niistä pahimmat murut pois.
Kasa (suomeksi stäkki) alkoi hahmottua jo tässä vaiheessa. Kaiuttimen kartiolle sain hyvän levyn vanhoista kalustekaapin palasista.
Sitten oli vuorossa maalaus. Koska vahvistimen saundi on raskas ja säröinen, ei värinä voinut olla muu kuin vanha kunnon mattamusta, jota ruiskuttelin yhden purkillisen. Minulla oli pari vanerista sahattua pääkalloa, joita käytin sivujen maalauksessa.
Lopuksi kasailin kaapit, laitoin grilliverkkoa suojaksi ja pari ylimääräistä pääkalloa vielä koristeeksi.
Sitten oli vuorossa saundin testaus: särökanava täysille ja helvetin tuli alkoi huutaa....
sunnuntai 6. heinäkuuta 2014
Puerton kissa
Pari viikkoa loman alusta meni nukkuessa. Ja väsyneenähän ei puuntyöstölaitteisiin kannata koskea, siitä todistavat lukuisat arvet käsissä... Mutta sitten tartuin jo pitkään haaveena olleeseen projektiin: kaksikieliseen sikarilaatikkokitaraan.
Olin muutama vuosi sitten kantanut Puerto Ricosta komean sikarilaatikon, jota olin säästellyt kellarissa. Onneksi säästelin, sillä löysin mietintäaikoina netistä vinkin kissankupin käytöstä resonaattorina (ks. myös Hannun teksti samasta aiheesta). Ostin eläinliikkeestä juuri laatikkoon sopivan kissankupin ja sahasin sille reiän.
Seuraavaksi juottelin pietsomikit Hannun vinkin mukaan rinnan - toisen laitoin kuppiin ja toisen laatikkoon kiinni. Saundiin saa siis molemmat elementit mukaan.
Sitten kävin kaulan kimppuun. Sahasin sen Hannulta saamastani levystä ja liimailin siihen kiinni akustisen otelaudan, jotka Hannu oli dyykannut jostakin varastosta. Sen vuoksi nauhoitin otelaudan uudelleen.
Sitten pääsin viimeistelyvaiheeseen. Jokaisen soitinrakentajan lempikaupasta - Glitteristä - olin löytänyt sopivat pääkallokorvakorut. Niistä toisen laitoin roikkumaan hirrestä ääniaukkoon kiinnittämääni komeaan tähtikuvioiseen rikkasiivilään.
Kielten kiinnitykseen käytin myös paria pääkalloa, jotta soittimeen saisi tarpeeksi rämetunnelmaa.
Lopuksi sahailin hirvenluista tallan ja satulan. Ja melko rumahan tästä tuli, soikin niin hiton huonosti...; )
Olin muutama vuosi sitten kantanut Puerto Ricosta komean sikarilaatikon, jota olin säästellyt kellarissa. Onneksi säästelin, sillä löysin mietintäaikoina netistä vinkin kissankupin käytöstä resonaattorina (ks. myös Hannun teksti samasta aiheesta). Ostin eläinliikkeestä juuri laatikkoon sopivan kissankupin ja sahasin sille reiän.
Seuraavaksi juottelin pietsomikit Hannun vinkin mukaan rinnan - toisen laitoin kuppiin ja toisen laatikkoon kiinni. Saundiin saa siis molemmat elementit mukaan.
Sitten kävin kaulan kimppuun. Sahasin sen Hannulta saamastani levystä ja liimailin siihen kiinni akustisen otelaudan, jotka Hannu oli dyykannut jostakin varastosta. Sen vuoksi nauhoitin otelaudan uudelleen.
Sitten pääsin viimeistelyvaiheeseen. Jokaisen soitinrakentajan lempikaupasta - Glitteristä - olin löytänyt sopivat pääkallokorvakorut. Niistä toisen laitoin roikkumaan hirrestä ääniaukkoon kiinnittämääni komeaan tähtikuvioiseen rikkasiivilään.
Kielten kiinnitykseen käytin myös paria pääkalloa, jotta soittimeen saisi tarpeeksi rämetunnelmaa.
Lopuksi sahailin hirvenluista tallan ja satulan. Ja melko rumahan tästä tuli, soikin niin hiton huonosti...; )
perjantai 6. kesäkuuta 2014
Jytää, muttei purkkaa
Olen rakennellut Jarmolle jo jonkin aikaa vahvistinta, ja
lopulta sain sen valmiiksi. Viimeisin viivästyt johtui potikannuppien
odottelusta.
Ongelmia rakentamisessa aiheutti tuon kaiun sijoitus:
virtalähde on toisessa päässä, kaiku toisessa, mutta hurinaongelmia tuo ei
aiheuttanut. Lisäksi hommassa piinasi kylmä juotos, eli styrkka toimi aina
käynnistyksen jälkeen pari minuuttia, ja sitten se hiljeni. Olipa urakka etsiä
vian aiheuttaja. Epätoivoissani vaihdoin jo pari konkkaa ja vastustakin, kun en
ryhtynyt käyttämään oskilloskooppia vian hakuun.
Kyseessä on push-pull-vahvistin, jossa pääteputkina on
6L6GC:t. Anodijännite pääteputkilla on 350 V. Etuasteessa on Fender-tyyppinen
tone stack ja vaiheenkääntö on perinteinen pitkähäntä. Mielenkiintoiseksi
vahvistimen tekee se, että kolmas vahvistusaste on säädettävissä, eli se toimii
joko neutraalisti tai sitten antaa reilusti lisävahvistusta, joka sitten
ohjataan vaiheenkäännölle ja päätteelle. Valinnan voi tehdä joko gain-potikan kytkimellä tai
erillisellä jalkakytkimellä. Lisäksi vahvistimessa on Beltonin moduulilla
toteutettu kaiku.
Sisäpuolelta vahvistin ei ole mikään kaunotar. Laitoin etuasteputket
liian eteen, ja siksi piirilevy tuli etusen ja pääteputkien väliin. Tästä
syystä johdutuksesta tuli välillä vähän hassua. Mutta vahvistin toimii, ja on
jopa suht hurinaton. Aion vielä siivoilla loppuhurinaa pois.
Jarmolla on selvästi pirut mielessään vahvistimen suhteen.
Hän pyysy minulta mahdollisimman rajua ulkonäköä ja loppuvaiheessa vielä toivoi
pääkallomallisia potikannuppeja, joten nyt styrkkarissa on violettia
käärmeennahkaa ja pyydetyt nupit. Onnea uudelle vahvarille, vaikka näin itse
sanonkin. Seuraavaksi paneudun Siekkelin Leon antamaan bassoon.
P.S. Kuvat on tällä kertaa vähän hassut. Siivosin kameraa
ja poistin vahingossa rakennusvaiheen kuvat, joten pääsette ihailemaan vain melkein
valmista vehjettä. torstai 15. toukokuuta 2014
"Mun eka kerta"
Varmasti tämän otsikon alla voisi kertoa erinäisiä juttuja,
mutta tällä kertaa aiheena on elektrolyyttikondensaattori. Usein kuulee
mainittavan, että kannattaa ostaa laadukkaita elkoja (hinnat vaihtelevat
melkoisesti eri valmistajien välillä), ja lisäksi painotetaan, että elkot pitää
mitoittaa siten, että elkon jännitteenkesto on mielellään 20-30 prosenttia
suurempi kuin laitteen käyttöjännite. Olen pyrkinyt ostamaan keskilaadukkaita –
ja keskihintaisia – elkoja, ja ne ovat toimineet myös oman jännitemaksiminsa
tasolla ja joskus jopa ylikin ilman ongelmia. Nyt kuitenkin tapahtui toisin.
Aloin koota pientä TDA 7297 -IC-piirin ympärille rakennettua
stereovahvistinta. Kyseessä oli halpa kiinalainen rakennussarja. Vahvistimen virtalähteenä
sai käyttää sellaista, jonka käyttöjännite oli 6-18 volttia: tieto on painettu
myös vahvistimen piirilevylle. Katsoin kuitenkin, että elkot olivat
16-volttisia, eli sitä jännitettä ei pitäisi mennä ylittämään. Kasasin
laitteen, ja kun käsillä oli sopivasti 16 voltin virtalähde, niin päätin
testata laitteen kyseisen virtalähteen kanssa. Ei muuta kuin johdot
paikoilleen, virta päälle ja testaamaan. Kaikki toimi hyvin ensimmäiset 10
sekuntia, ja sitten jysähti! Tai ei oikeastaan jysähtänyt, vaan
napsahti/poksahti. Sain silmilleni pölyä ja kuidunpaloja. Kytkin virran
pois ja aloin tutkia mitä oli tapahtunut, ja tilanteen huomasi helposti:
16-volttinen elko oli puhjennut, ja sain sisustat silmilleni. Onneksi kyseessä
oli vain tuollainen tuuman mittainen ja läpimitaltaan 5-millinen murikka, eli
ruumiita ei päässyt syntymään. Olipa kyllä ensimmäinen kerta minulle, kun elko paukahtaa. Itse asiassa tuolla elkon kannen pettämisellä pyritään estämään varsinainen hallitsematon räjähdys.
Mitä siis tästä opimme? Kannattaa käyttää laadukkaita elkoja
ja mitoittaa ne riittävän suuriksi.
tiistai 6. toukokuuta 2014
Aina ei Hanukaan onnistu
Nyt tulee Eetun yllytyksestä rankkaa kamaa. Tosin merkittävä
osa todisteita on jo hävitetty.
Kerron siitä, millaiset olivat ensimmäiset sähkörumpuni.
Ostin Jarmolta Casio CZ-101 –syntikan, ja keksin ryhtyä tutkimaan, kelpaisiko
kyseinen vehje sähkörumpujen ohjaukseen: syntikassahan oli hienot rumpusoundit,
mutta runpujen soittaminen koskettimia painelemalla ei oikein houkutellut.
Syntikan koskettimistossa ei ollut dymaniikkaa ja kun purin laitteen huomasin,
että kunkin koskettimen toimintaa sääteli pieni on-off –kytkin. Siitäpä
päättelin, että koskettimen ohjauksen voisi siirtää myös syntikan ulkopuolelle.
Ja ei kun hommiin!
Porasin syntikaan 13 reikää, eli ajattelin hyödyntää reilun
oktaavin verran koskettimia. Tarkistin, miltä kohdasta koskettimia löytyy
perinteinen rumpusatsi, ja noiden koskettimien katkaisimilta vedin johdot
reikiin kiinnittämilleni 3,5 mm:n jakeille. Nyt siis voisin yhdistää jakkeihin
johdon, jonka toisessa päässä olisi katkaisija, ja tuon katkaisijan sulkeminen
tekisi siis saman kuin koskettimen painaminen. Kun syntikan viritystä pystyi
vielä liikuttamaan ylös ja alaspäin, koko perkussiomaailma olisi minulle avoin!
Näin ainakin teoriassa. Testasin systeemiä johdolla jonka päät laitoin yhteen,
ja toimihan se. Homma vaati vaan hieman viilailua, jotta se toimisi
haluamassani tarkoituksessa: tarvitsin rumpupadit.
Tein itse padit lastulevystä: kaksi pyöreää kiekkoa
päällekkäin siten, että kiekkoja yhdisti ruuvit, jotka kulkivat alemman kiekon
läpi. Kiekot olivat siis yhdessä ruuveilla, mutta pystyivät liikkumaan lähemmäksi
ja kauemmaksi toisistaan. Keräsin työpaikalta kuivamystekyniä, joiden jouset hyödynsin
padeissa: jokaista padia varten tarvittiin neljä jousta, ja kun padeja oli 12, nappasin
työpaikalta 48 kuivamustekynää. Nyt, kun padia painoi, se pomppasi jousien
varassa takaisin alkuasentoonsa.
Sitten vielä padien lastulevykiekkojen väliin mikrokytkimet,
ja homma oli teoriassa valmis: kun padia painoi, mikrokytkin sulkeutui, ja kun
kytkin oli johdolla yhdistetty syntikkaan, niin syntikka soi. Kun syntikassa
oli valittu percussion-soundit, niin minulla oli toimiva sähkörummusto! Mutta
mutta.... padithan piti kiiniittää johonkin telineeseen, jotta niitä voisi
käyttää. Suunnitelmia minulla oli telineen rakentamiseksi paljonkin, mutta
teline jäi vain tekemättä. Soittelin padeja sängyllä, jossa patja antoi myöten
sen verran, että homma teoriassa toimi. Nuo hemmetin kuivamustekynan jouset
vaan eivät olleet kovin tarkkoja, joten välillä jokin padi jäi jumiin ja
välillä jokin ei toiminut ollenkaan, ja siksi idean toteutus oli melkoinen
katastrofi. Siis ”paska reissu, mutta tulipahan tehtyä”.
Nuo padit hävitin pari vuotta sitten, mutta syntykka on
vieläkin voimissaan. Voisihan tuohon rakentaa jonnkin toisen
mikrokytkinvirityksen vaikka laittamalla kytkimet kiinni vaatteisiin. Onko
lukijoilla ideoita jatkokehityksen osalta?
Seuraava sähkörumpusettini olikin sitten Simmons SDS-9. Siis
se klassinen piu-piu-setti, jota kuulee esimerkiksi -80-luvun alun
reggaelevyillä, mutta se onkin jo toisen tarinan aihe.
sunnuntai 4. toukokuuta 2014
Farmakologista bluesia
Ewen MacDonald sai idean tehdä farmakologia-aiheisia blueseja opetustarkoituksiinsa. Meillä oli ollut erilaisia bluesbändivirityksiä jo useiden kymmenien vuosien ajan ja päätimme lyödä hynttyyt yhteen perustamalla Uncle John's Blues Bändin. Kun biisejä kertyi tarpeeksi, sain idean hakea Kulttuurirahastolta apurahaa multimediaopetusmateriaalin tekoa varten. No rahat saatiin ja levy tehtiin.
Levyn biisit ja lisätietoja projektista löytyy tästä linkistä: http://www.oppi.uef.fi/opk/video/ujbb/index.htm. Ja yliopistolla kun olemme, päätimme myös tutkimuksellisesti osoittaa sen, että blues toimii opetuksessakin: http://openjournals.library.usyd.edu.au/index.php/CAL/article/view/6028.
Orkesterillamme oli tapana juhlistaa vappua yliopistolla pitämällä vapunaaton "luento", jossa farmakologisten biisien lisäksi soitimme kaikenlaista muuta mukavaa. Kun Ewenin eläkkeellelähtö on lähellä, päätimme juhlistaa sitä viimeisellä vappukeikalla tänä vuonna 2014. Keikka taltioitiin ja sen voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tässä osoitteessa: http://tcs.uef.fi/tcs/#page:recordingList&pageNumber:1&id:9C5EFB2B-B63A-4D45-91B9-F90505384880.
Ettei soitinrakennus jäisi tästäkään tekstistä pois: tein Ewenille läksiäislähjaksi cigalelen. Tämä sen vuoksi, että hänen haaveenaan on opetella soittamaan ukulelea eläkepäivillään.
Levyn biisit ja lisätietoja projektista löytyy tästä linkistä: http://www.oppi.uef.fi/opk/video/ujbb/index.htm. Ja yliopistolla kun olemme, päätimme myös tutkimuksellisesti osoittaa sen, että blues toimii opetuksessakin: http://openjournals.library.usyd.edu.au/index.php/CAL/article/view/6028.
Orkesterillamme oli tapana juhlistaa vappua yliopistolla pitämällä vapunaaton "luento", jossa farmakologisten biisien lisäksi soitimme kaikenlaista muuta mukavaa. Kun Ewenin eläkkeellelähtö on lähellä, päätimme juhlistaa sitä viimeisellä vappukeikalla tänä vuonna 2014. Keikka taltioitiin ja sen voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tässä osoitteessa: http://tcs.uef.fi/tcs/#page:recordingList&pageNumber:1&id:9C5EFB2B-B63A-4D45-91B9-F90505384880.
Ettei soitinrakennus jäisi tästäkään tekstistä pois: tein Ewenille läksiäislähjaksi cigalelen. Tämä sen vuoksi, että hänen haaveenaan on opetella soittamaan ukulelea eläkepäivillään.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)