Musima 1655 H
Huusin tällaisen Saksan Ebaysta. Kyseessä on itä-saksalainen
jazz-kitara 1960-/70 –lukujen taitteesta. Kansi ja pohja ovat vaahteraa ja otelauta
ruusupuuta. Kaula on tukeva, mutta kohtuullisen mukava. H-mallissa ei ole vibrakoneistoa. Alkuperäiset mikit ovat
venäläiset (takamikki n. 10 K ja etumikki n. 7,4 K). Katalogien mukaan vehjettä
on myyty monenlaisilla mikeillä: uudemmissa vuosimalleissa on säädettävät
naparuuvit. Minun soittimeni mikit on leimattu vuodelle 1970. Jossain vaiheessa
etumikin seutu on saanut osuman – en tiedä onko käytössä ollut toisen
mallinen mikki joka on vaatinut ylimääräisiä reikiä, mutta soitin tuli minulle
kitattuna ja hiottuna. Elektroniikka on mielenkiintoinen: kummallekin mikille
on oma volyyminsätönsä, äänenvoimakkuus on yhteinen ja mikinvalitsinta ei
ole ollenkaan: mikkien keskenäistä balanssia hoidellaan vain volyymipotikoilla: volyymejä ei kylläkään ole erotettu kondensaattorilla, joten yhden mikin mykistys vaikuttaa myös toiseen. Johdon liitin on DIN saksalaisen normin mukaan. Tässä linkki
Musiman vuoden 1973 katalogiin:
http://cheesyguitars.com/musima_1973_catalogue.html
Projekti oli aika yksinkertainen: kaikki muut osat tulivat kaupassa
paitsi virittimet. Kaivelin vanhoista kätköistäni niklatut Schallerit, jotka
istuivat lapaan aika tyylikkäästi. Joku aikaisempi omistaja oli valitettavasti
jyrsinyt virittimien reikiä isommiksi, joten pientä sovittelua piti tehdä.
Etumikissä oli aika paljon häiriöitä, joten vaihdoin sen Kent Armstrongiin.
Suunnitelmissa on käämiä etumikki joskus uudestaan. Avasin etumikin
uteliaisuudesta ja rakenne oli tosi mielenkiintoinen: kelaa ei ollut kiedottu tiukasti
magneetin ympärille, vaan se oli ihan erillinen kieppinsä, jonka pystyi
nostamaan pois rikkomatta magneettia.
Muokkasin lisäksi kitaran elektroniikkaa sen verran, että
korvasin toisen volyymipotikan kiertokytkimellä, jolloin mikkien valinta sujuu
kätevämmin. Koska asentamani etumikki oli kaksikelainen, rakensin
kiertokytkimeen lisäksi kelan puolituksen eli kytkin on nyt neliasentoinen
(etumikki (molemmat kelat) – etumikki (1 kela) – etumikki + takamikki – takamikki).
Kitara soi lämpimästi ja jopa tuo venäläinen takamikki on mukava. Tallaa piti
myös säädellä (lue ”muokata”), että sain kielet sopivan matalalle. Ilmeisesti
kaulan alla oli ollut korotuspaloja, jolla kaulan asentoa oli säädelty. Jostain
syystä soittimen mukana tuli ikäänkuin katkaistuja nelituumaisia pyöreitä
nauloja. En keksinyt niille paikkaa, joten naulat jäivät hakkaamatta
soittimeen...
Soittimelle täytyyy tehdä vielä vähän viimeistelykiillotusta,
asentaa plektrasuoja ja rakentaa etumiksi ympärille suojapleksi, joka peittää
kitatut kohdat. Sen jälkeen soitin on valmis vaikka Pori Jazziin...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti