Olemme Kinnusen Heikin kanssa soitelleet täysin vapaan improvisoinnin periaatteella jo parin vuosikymmenen ajan. Ideana on ollut soitin- ja musiikillisesta osaamisesta vapaa musiikillinen keskustelu, joka tapahtuu siinä hetkessä, jossa soittajat kohtaavat. Vaimoni, Arja Juntunen, oli opiskeluaikanaan harrastanut näyttelemistä ja oli kiinnostunut ihmisäänen tuomisesta mukaan improvisointiin. Äänen muokkaamiseen käytimme soittimille tarkoitettuja efektilaitteita tarkoituksena tuottaa omituista hälyä.
Parin
harjoituskerran jälkeen sain ajatuksen yhdistää tähän vielä valmiin
ääniefektimaailman. Olin ostanut Anttilan halpamyynnistä ääniefektilevyjä,
joista valitsin kauhuelokuviin tarkoitetun. Se osoittautui hyväksi ideaksi
senkin vuoksi, että sen avulla syntyi CD:n mittainen rakenne sessiolle kuin
vahingossa. Olin soitellut fonia ja sähköviulua noihin aikoihin ja niiden
lisäksi meillä oli bändikämpän kaikki perinteiset soittimet käytössä.
Äänitin
soiton ja tarjosin sitä tuolloiselle foxglovelle julkaistavaksi (julkaisut). Se oli noina aikoina eräs aktiivisista alakulttuurimusiikin julkaisijoista Yhdysvalloissa.
Olin saanut kontaktin yhtiöön Keijon (Virtanen) kanssa tekemiemme levyjen
kautta ja Brad Rose julkaisikin levyn vuonna 2006 pienenä painoksena – nykyisin
hän toimii Digitalis
recordingsin alla. Levystä Passover tuli
pieni alakulttuurinen hitti. Yhdysvaltojen yliopistojen erilaisen musiikin
kampusradioasemat soittelivat sitä ja arvosteluja levystä ilmestyi mitä
ihmeellisimmissä paikoissa.
Brad
itse kuvasi levyä seuraavaalla tavalla:
“foxglove120:
akisa "passover" cd-r
this is one
of the most bizarre things i've heard in a while, so it's fitting that it hails
from finland. akisa is a trio featuring jarmo saarti (a long-time collaborator
of jyväskylä king, keijo) and friends. this is free-jazz skronk of the lord.
with a biblical theme present throughout (tracks like "jesus in the midst
of the wolves" and "resurrection"), "passover"
obliterates any notion you may have about music and christianity hand-in-hand.
is this a christian record? fuck if i know, but if this is the way they preach
in finland, count me in. wailing saxophones duel it out with ramshackle
percussion and acid-laced bass chops. it's like rauhan orkesteri spiked with the jesus juice,
and it's oh so fucking delicious.”
Noiseweek
arvosteli levyn ja totesi mm. seuraavaa:
“Actually,
the dichotomy of lo-fi jazz and crazed noise is so sharp it gives Passover
a weirdly schizophrenic quality. I've listened to this maybe 10-15 times, and
sometimes I remember it as an above average free-jazz rec in a low-rent ESP mode (even hear a few Marzette Watts-like
moments here and there), other times all that sticks are the 5-to-10 abandoning
moments in which choking sax, sandpapery electronics (I think), and the
distorted screams of a what sounds like a half-human/half-seal create an
explosion of distressed speaker-destruction. I think "Jesus in the midst
of wolves" (linked below) is the best example of this oddly beguiling
yin/yang, starting as an echoey piece of minimal improv, adding a few saws and
creaks, and eventually building to a ear-killing din that sounds like some kind
of being not having the greatest of days.
This isn't
to say that the more, uh, conventional jazz passages here aren't worthy of time
too - subtract the little peaks of freak-out and Passover would still be
an excellent chunk of basement-locked skronk - but Passover's insane
bumps jut Akisa into its own strange, toxic realm...”
Tämän jälkeen teimme vielä toisen levyn samalle
kustantajalle: Distant Phone
(2007). Bändi vaipui unholaan, kun yksi jäsenistä ei suostunut lähtemään
keikoille. Levyjä ei enää saa, mutta kappaleet on ripattu nettiin meiltä lupaa kysymättä kuten nykyisin on tapana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti