Framuksen uusi elämä
Ostin kerran huutokaupasta kaksi saksalaista Framus-kitaran
raatoa sillä ajatuksella, että rakentelen niistä jotain omituista. Kun tutkin
tarkemmin ostoksiani huomasin toisen kitaroista olevan siinä kunnossa, että
sitä ei välttämättä kannata tuhota vaan kunnostaa. Vaikka kitara oli joskus
saanut osuman, niin sen kylkikaari oli korjattu hyvin ja muutenkin soitin
näytti hyvältä ja kaunnisti patinoituneelta. Talla ja trapetsi tosin puuttuivat
ja yksi virityskoneiston nuppi oli korvattu toisen mallisella. Pahin ongelma
soittimessa oli helvetillinen tupakanlöyhkä, joka oikein huokui siitä.
Ilmeisesti tupankansavu oli kyllästänyt koko soittimen, koska se tuntui olevan
ohuen tervakerroksen peitossa: jopa valkoiset virtyskoneiston nupit näyttivät
Terva-Leijona –pastilleilta.
Mutta rohkea rokan syö: Purin kitaran osiin ja kaivelin –
tällä kertaa vaimon varastoista – puun puhdistus- ja kiillotusöljyä ja aloin
käydä kitaraa läpi sentti sentiltä. Moskaa irtosi lakkapinnasta rajusti. En
edes halunnut poistaa kaikkea ajan patinaa enkä varmaan olisi siinä
onnistunutkaan, joten yritin edetä aika hellävaraisesti. Virityskoneiston
nuppeja jouduin tosin hinkkaamaan kasisatasella vesihiomapaperilla ja
karhunkielellä, ennen kuin mustanruskea moska irroitti kyntensä. Kaivelin
kostealla rätillä myös kitaran sisustaa sen minkä yletin ja tavaraa tuli:
soitin oli varmaan viettänyt ikänsä savuisessa jazz-kapakassa ja siinä
vaiheessa kun se ei ollut enää kelvannut soittoon, se oli nostettu seinälle
koristeeksi ja keräämään ilmassa leijuvia myrkyllisiä kaasuja.
Kun päivän mittainen puhdistusoperaatio oli päätöksessä,
kiinnitin trapetsin paikalleen, asentelin kielet asemiinsa ja aloin mittailla
minkälaisen tallan tarvitsisin. Katselin myös vanhojen Framusten kuvia ja suunnittelin
niiden perusteella tallan. Sitten saha laulamaan, liimausta, sovittelua,
hiontaa ja valmista tuli!
Samalla kun sovittelin tallaa paikalleen huomasin, että
kitaran nollanauha oli aivan liian korkea: kitarassa oli siis puinen satula joka toimi
vain kieltenohjaimena ja varsinaista satulan tehtävää hoiti normaalin
otelautanauhan näköinen mutta korkeampi teräsnauha. Samalla kun trimmasin
tallaa sopivaan korkeuteen viilasin myös tuota nollanauhaa. Olivatpa saksan
insinöörit laittaneet kaiken osaamisensa peliin terästä valaessaan: nauha oli
kuin timanttia! Kaivelin kaapista parhaimmat viilani ja nauha jätkötti
naarmuttomana paikallaan. Mietin jo, että pitääkö minun ottaa rälläkkä esiin ja
madaltaa nauhaa sillä, mutta kyllä lannistumaton hinkutus sai aikaan lopulta
sen, että nauha madaltui millin verran ja kielten korkeus suhteessa
ykkösnauhaan oli siedettävä. Järkyttävä urakka!
Sitten talla asemaansa, kielet vireeseen ja sehän soi! Soittimessa
on hieman vanerin soundi, mutta se minkä soundissa menettää tulee takaisin
moninkertaisesti tyylissä. Tähän olen tyytyväinen! Joskus vielä korvaan ehkä
sen viallisen virityskoneiston nupin kuta kuinkin oikeaa muistuttavalla, mutta
nyt soitin saa jäädä tällaiseksi. Sinisissä sävelissä on nyt juuri se oikea
fiilis.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti