keskiviikko 21. elokuuta 2013

Akisa – vapaan improvisoinnin kuningatar


Olemme Kinnusen Heikin kanssa soitelleet täysin vapaan improvisoinnin periaatteella jo parin vuosikymmenen ajan. Ideana on ollut soitin- ja musiikillisesta osaamisesta vapaa musiikillinen keskustelu, joka tapahtuu siinä hetkessä, jossa soittajat kohtaavat. Vaimoni, Arja Juntunen, oli opiskeluaikanaan harrastanut näyttelemistä ja oli kiinnostunut ihmisäänen tuomisesta mukaan improvisointiin. Äänen muokkaamiseen käytimme soittimille tarkoitettuja efektilaitteita tarkoituksena tuottaa omituista hälyä.

Parin harjoituskerran jälkeen sain ajatuksen yhdistää tähän vielä valmiin ääniefektimaailman. Olin ostanut Anttilan halpamyynnistä ääniefektilevyjä, joista valitsin kauhuelokuviin tarkoitetun. Se osoittautui hyväksi ideaksi senkin vuoksi, että sen avulla syntyi CD:n mittainen rakenne sessiolle kuin vahingossa. Olin soitellut fonia ja sähköviulua noihin aikoihin ja niiden lisäksi meillä oli bändikämpän kaikki perinteiset soittimet käytössä.

Äänitin soiton ja tarjosin sitä tuolloiselle foxglovelle julkaistavaksi (julkaisut). Se oli noina aikoina eräs aktiivisista alakulttuurimusiikin julkaisijoista Yhdysvalloissa. Olin saanut kontaktin yhtiöön Keijon (Virtanen) kanssa tekemiemme levyjen kautta ja Brad Rose julkaisikin levyn vuonna 2006 pienenä painoksena – nykyisin hän toimii Digitalis recordingsin alla. Levystä Passover tuli pieni alakulttuurinen hitti. Yhdysvaltojen yliopistojen erilaisen musiikin kampusradioasemat soittelivat sitä ja arvosteluja levystä ilmestyi mitä ihmeellisimmissä paikoissa.


Brad itse kuvasi levyä seuraavaalla tavalla:

“foxglove120: akisa "passover" cd-r
this is one of the most bizarre things i've heard in a while, so it's fitting that it hails from finland. akisa is a trio featuring jarmo saarti (a long-time collaborator of jyväskylä king, keijo) and friends. this is free-jazz skronk of the lord. with a biblical theme present throughout (tracks like "jesus in the midst of the wolves" and "resurrection"), "passover" obliterates any notion you may have about music and christianity hand-in-hand. is this a christian record? fuck if i know, but if this is the way they preach in finland, count me in. wailing saxophones duel it out with ramshackle percussion and acid-laced bass chops. it's like rauhan orkesteri spiked with the jesus juice, and it's oh so fucking delicious.”

Noiseweek arvosteli levyn ja totesi mm. seuraavaa:

“Actually, the dichotomy of lo-fi jazz and crazed noise is so sharp it gives Passover a weirdly schizophrenic quality. I've listened to this maybe 10-15 times, and sometimes I remember it as an above average free-jazz rec in a low-rent ESP mode (even hear a few Marzette Watts-like moments here and there), other times all that sticks are the 5-to-10 abandoning moments in which choking sax, sandpapery electronics (I think), and the distorted screams of a what sounds like a half-human/half-seal create an explosion of distressed speaker-destruction. I think "Jesus in the midst of wolves" (linked below) is the best example of this oddly beguiling yin/yang, starting as an echoey piece of minimal improv, adding a few saws and creaks, and eventually building to a ear-killing din that sounds like some kind of being not having the greatest of days.
This isn't to say that the more, uh, conventional jazz passages here aren't worthy of time too - subtract the little peaks of freak-out and Passover would still be an excellent chunk of basement-locked skronk - but Passover's insane bumps jut Akisa into its own strange, toxic realm...”


Tämän jälkeen teimme vielä toisen levyn samalle kustantajalle: Distant Phone (2007). Bändi vaipui unholaan, kun yksi jäsenistä ei suostunut lähtemään keikoille. Levyjä ei enää saa, mutta kappaleet on ripattu nettiin meiltä lupaa kysymättä kuten nykyisin on tapana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti