Ostin kirpparilta vanhan akustisen Lignatonen – Tsekkoslovakian
ylpeyden. Olen joskus vuosia sitten omistanut Lignatonen orkesterikitaran,
mutta tällaista Lignatonea en ollut nähnyt aiemmin: virityskoneistot kuin
klassisessa kitarassa, mutta trapetsitalla ja teräskielet.
Kaulassa ei näytä
olevan rautaa ollenkaan, ja sen takia paksut teräskielet ovat vetäneet kaulan
mutkalle. Kielet olivat törkeän korkealla otelaudasta otelaudasta.
No, haasteethan on tehty voitettaviksi...
Ensimmäiseksi purin koko vehkeen. Virityskoneistot olivat totaalisesti jumissa, mutta puhdistuksella ja aseöljyllä sain herätettyä ne henkiin. Soitin oli pahuksen likainen, mutta jälleen Korrekin Safe Cleaner teki ihmeitä: lakan lieviä vaurioita se ei korjannut, mutta soitin on nyt ainakin puhdas. Sen jälkeen alkoi jännin vaihe, eli kaulan oikaisu.
Olen joskus irrottanut kaulasta otelaudan, höylännyt kaulan
suoraksi ja laittanut otelaudan takaisin, mutta nyt en halunnut ryhtyä moiseen
operaatioon. Mietin myös sitä, että ottaisin nauhat irti ja hioisin otelaudan,
mutta ensin päätin kokeilla helpompaa metodia: kitara vatsalleen suoralle
pinnalle, tiukka puristus kaulalle keskikohdalta ja sitten
kuumailmapuhaltimella kaulan lämmitystä. Ja se toimi! Annoin kaulan olla
puristuksissa useamman päivän ja kun lopulta avasin puristimet, oli kaulassa
tapahtunut merkittävää oikenemista. En tiedä, miten kaula kestää jatkossa
vääntymättä esim. 008-kielten vedon, mutta sen näkee sitten. Nyt alkaa
kokoaminen ja kokeilut... Tekisi mieleni
tehdä tästäkin sähköakustinen, mutta aihio on kyllä hyvä vaikka säilyttäisinkin
vehkeen alkuperäisessä asussaan.
...”Jatkuu seuraavassa numerossa”...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti